Östergötlands kyrkböcker
                Gå direkt till söksidan
                 
                Centrum för lokalhistoria vid  Linköpings Universitet (Cfl) utvecklade på nittiotalet databasen Linköpings historiska  databas (LHD). LHD innehöll ursprungligen  kyrkböcker för Linköping med omland. LHD bestod av 27 registrerade församlingar och i  databasen ingick även Tabellverkets sockenstatistik för hela Östergötland för perioden 1749–1859. All data  till Linköpings historiska databas levererades till Cfl av Demografiska  Databasen (DDB) vid Umeå universitet. Registreringen av materialet utfördes av DDB, som  också äger upphovsrätten till databasen. Databasen  fanns tillgänglig vid Linköpings universitetsbibliotek, Linköpings Stift- och  landsbibliotek, Östergötlands länsmuseum samt vid flera bibliotek runt om i  Östergötland.
                Cfl och Linköping University  Electronic Press beslutade 2015 i samråd med Demografiska  Databasen (DDB) vid Umeå universitet att tillsammans göra LHD tillgänglig på Internet.  Databasen består av husförhörslängder,  födelse- och dödböcker, vigsellängd sam in- och utflyttningslängd för följande  församlingar i Östergötlands län: Askeby, Björsäter, Gammalkil, Grebo, Kaga,  Kärna, Landeryd, Ledberg, Linköpings Domkyrko, Ljung, Nykil, Rapperstad,  Rystad, Sjögestad, Skeda, Slaka, Stjärnorp, S:t Lars, Svinstad (Bankekind),  Törnevalla, Vårdsberg, Värna, Vikingstad, Vist, Vreta Kloster, Åtvidaberg samt  Örtomta. Beroende på församling kan åren kyrkböckerna omfattar variera något  beroende på källmaterialet men täcker i stort perioden 1629–1896.
                Om kyrkbokföringen
                Vid ärkebiskop  Abraham Angermannus visitation i Linköpings stift år 1596 ålade han prästerna  att föra kyrkoböcker. Dessas föreskrifter finns inte kvar, men utifrån de  kyrkoböcker som finns bevarade går det att göra sig en uppfattning vad dessa  bestod av. Ärkebiskop Olaus Martini uppmanade prästerna år 1608 att föra böcker  över alla dop, vigslar och trolovningar och biskopen i Västerås stift, Johannes  Rudbeckius, föreskrev i biskopsstadgan år 1622 att bok skulle föras över alla  församlingsbor, en s.k. folklängd, som  sedermera blev förebild för husförhörslängderna. Liknande bestämmelser tillkom  något senare i andra stift. 
                Omkring mitten  av 1600-talet kom de första föreskrifterna om flyttningsbetyg och i Åbobiskopen  Johannes Gegelius' den äldre stiftsstadga från år 1666 finns noggranna  bestämmelser för hur längderna skulle föras. 
                Den svenska  kyrkobokföringen reglerades genom kyrkolagen 1686. Flertalet stift hade redan den  tiden infört någon form av kyrkobokföring. Det är ovisst hur långt tillbaka i  tiden kyrkobokföringen sträcker sig. Det är högst sannolikt att redan medeltida  präster förde någon form av anteckningar för att kunna sköta sitt ämbete och ta  betalt för tjänsterna men mycket lite källmaterial finns bevarat från denna  tid. Det är endast genom bevarade skriftliga dokument som vi kan vara säkra på  att kyrkobokföring verkligen funnits och i vilken omfattning.
                1686 års  kyrkolag bestämde att prästerna skulle föra en skriftebok (katekismilängd). Skrifteboken var en topografisk  förteckning över alla som bodde i församlingen och dessa längder benämndes husförhörslängder. Längden upprättades  vid de årliga husförhören och var till hjälp för prästerna vid redovisningen av  församlingsbornas katekeskunskaper vid biskopsvisitationen. 
                Variationer  hur böckerna fördes förekom och speciellt gällde detta husförhörslängderna. De  betraktades som prästens privata handlingar med syfte att underlätta prästens  arbete och böckerna kasserades ofta när prästen avlidit. Många äldre längder gick  också förlorade vid städning av kyrkan, prästgården eller vid brand. 
                Först efter  mitten av 1700-talet började man föra fullständiga husförhörslängder. När  Tabellverket inrättades 1749 låg kyrkobokföringen till grund för  befolkningsstatistiken och det ställde större krav på husförhörslängderna. De  tidigaste husförhörslängderna var handskrivna formulär, men från och med  1780-talet infördes förtryckta formulär. Från den tiden fungerade längderna som  register över Sveriges befolkning. Kvalitén på kyrkoböckernas innehåll  varierade beroende på hur noga prästen var och vilka resurser som fanns i  församlingen.
                I  församlingar, som växte mycket snabbt uppstod det stora svårigheter att föra  längderna, vilket blev tydligt i Stockholms stad. Redan 1878 övergick man till  ett nytt system, det s.k. rotemanssystemet, som ersatte husförhörslängder och  användes i Stockholm mellan åren 1878–1926. 
                Referens till databasen
                
                    Referera till aktuell  bok/längd enligt exempel nedan. Byt ut bok/längd, volym, nummer och sida mot  relevant:
                    Husförhörslängd  för Gammalkil, volym 19, sida 52, rad 13. Linköping University Electronic  Press/DDB, Kyrkböcker från Östergötland 1629–1896, https://doi.org/10.3384/db.kyrkbok
                
                Utflyttningslängd  för Åtvidaberg, volym 408, sida 10. Linköping University Electronic Press/DDB,  Kyrkböcker från Östergötland 1629–1896, https://doi.org/10.3384/db.kyrkbok
                Referenser
                Nilsdotter-Jeup, Ulla. Parish Records, Information from the Demographic Data Base. Umeå,  1993. 
                Pleijel, Hilding. Husandakt, husaga, husförhör. Stockholm  1965.
                Pleijel, Hilding. Katekesen som svensk folkbok. Våra  äldsta folkböcker. (Pleijel, H; Olsson, B; Svensson, S), 1967.
                Pleijel, Hilding. Hustavlans värld. Kyrkligt folkliv i  äldre tiders Sverige. 1970.
                Skatteverket.se. Den  svenska folkbokföringens historia under tre sekler, Solna1982. (Hämtad  2017-02-08).