Anna Lundberg
Tema Genus, Linköpings universitet, Sweden
Ladda ner artikelIngår i: On the Move: ACSIS conference 11-13 June Norrköping; Sweden 2013
Linköping Electronic Conference Proceedings 95:10, s. 81-91
Publicerad: 2014-01-17
ISBN: 978-91-7519-563-6
ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)
Teaterföreställningar byggda på interaktivitet mellan skådespelare och publik har under de senaste åren blivit något av en växande trend inom svensk scenkonst för barn och ungdomar i Sverige. Det konstnärliga greppet gör att traditionell uppdelning mellan scen och salong sätts i rörelse; liksom den skapande processen och ensemblens förhållningssätt till såväl grupp som enskilda teaterbesökare. Andra förutsättningar; möjligheter; krav och utmaningar blir därmed aktuella. ung scen/öst med säte i Linköping är en av de scener som arbetat mest genomgripande med interaktivitet i mötet med en ung publik. Vad innebär det i termer av estetik; politik och kunskap?
Presentationen baseras på ett nyss avslutat fältarbete på barn- och ungdomsteatern ung scen/öst. I en tvåårig interaktiv forskningsprocess har jag som genusforskare tagit del i arbetet med två produktioner: Vad ska vi göra? som spelades under hösten 2012; och Den magiska cirkeln; som spelades under våren 2013. Delar av det metodologiska arbetet kommer att beskrivas; och tentativa frågor om den interaktiva scenkonstens estetik och politik i relation till unga människor kommer att presenteras och diskuteras. Såväl metodpresentation som frågor och resonemang utgår från feministiska och kulturteoretiska perspektiv på makt; estetik; kultur och kunskap.
Antonovsky; Aaron: Hälsans mysterium; Natur och Kultur 1991.
Axelsson; Malin; Backman; Moa; Gerge; Tova och Lundberg; Anna: ”Konsten att göra konst tillsammans med publiken. Om arbetet med Vad ska vi göra? på ung scen öst”; Nu vill jag prata! Barns röster i barnkulturen; Karin Helander (red); Stockholms universitets förlag 2013.
Bergman Blix; Stina: Rehearsing Emotions. The Process of Creating a Role for the Stage; Stockholms universitet 2010.
Deleuze; Gilles & Guattari; Felix: A thousand plateaus: capitalism and schizophrenia; University of Minnesota Press 1987.
Ekström; Anders & Sörlin; Sverker: Alltings mått. Humanistisk kunskap i framtidens samhälle; Nordstedts 2012.
Hochschild; Arlile: The managed heart: Commercialization of human feeling; University of California Press 1983.
Kruml; Susan; & Geddes; Deanna: “Exploring the Dimensions of Emotional Labor : The Heart of Hochschild’s Work Management” Communication Quarterly 2000 14: 8.
Lundberg Anna; Hallberg; Matilda & Zetterqvist Nelson; Karin: Barndom; kultur och politik – ett teaterpolitiskt forskningsprojekt. Forskarnas rapport; Tema Barn; 2012:10.
Lundberg; Anna: “Får vi betyg på det här? Skolflickor; nyliberalism och grotesk komik i samtida svensk ungdomsteater”; Flicktion. Perspektiv på flickan i fiktionen; Eva Söderberg & Mia Österlund (red) 2013 fc.
Lundberg; Anna: “Will We be Tested on This?”: Schoolgirls; Neoliberalism and the Comic Grotesque in Swedish Contemporary Youth Theatre; Culture Unbound; 2013:5; http://www.cultureunbound.ep.liu.se/current-volume.html.
Power; Nina: One-dimensional Woman; Zero Books 2009.
Staunaes; Dorthe: ”Where have all the Subjects Gone? Bringing Together the Concepts of Intersectionality and Subjectification”; Nora 2003:2.
The Spivak Reader; Donna Landry & Gerald Maclean (red.); Routledge 1996.
Tidskrift för genusvetenskap 2013:1.