Konferensartikel

Retoriska drag i kundbroschyrer på olika språk

Kristina Jämtelid

Ladda ner artikel

Ingår i: Svenskans beskrivning 24. Förhandlingar vid Tjugofjärde sammankomsten för svenskans beskrivning

Linköping Electronic Conference Proceedings 127:8, s. 91-100

Visa mer +

Publicerad: 2001-01-25

ISBN:

ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)

Abstract

This article concerns a study of multilingual text production in a multinational Swedish company. In the study I analyse texts written within the company in different languages. One of the text types studied is product brochures aimed at customers in six European countries; i.e. Sweden; Norway; Denmark; France; Switzerland and Austria. The brochures derive from a raw material called a textual base which provides information and ideas for the production of the new texts. The relation between the raw material and the six brochures varies from translations of single sentences to a more free relation towards the raw material. This process is called parallel writing. The concept of parallel writing is discussed in the article.

I have analysed the rhetorical structure and identified moves and steps; following Swales’ (1990) move- step-model; in the textual base and the brochures. The analysis shows that the brochures have been influenced by the textual base to a varying degree. The Norwegian brochure; for example; follows the rhetorical structure and contains nearly all of the moves and steps identified in the textual base. The French brochure; on the other hand; contains only two of the five steps. In the article I discuss common and disparate moves in the brochures. I also discuss the brochures’ relation to the textual base. The analysis does not only point out similarities and dissimilarities in the texts; it also sheds more light on the concept of parallel writing.

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Bhatia; Vijay; 1993: Analysing Genre: Language use in professional settings. London; Longman.

Frandsen; Finn; 1999: ”Argumentation et politesse dans la communication verte des hôtels en Europe”. Paper presenterat vid The 12th European LSP-Symposium. Bozen-Bolzano; Italien.

Gunnarsson; Britt-Louise; 1996: Det internationella företaget och översättningen. Projektpresentation. I: Översättning och tolkning som språk- och kulturmöte. Språkvetenskapligt forskningsprogram. Stockholms universitet och Uppsala universitet. S. 16–18.

Gunnarsson; Britt-Louise & Jämtelid; Kristina; 1998: Översättning och parallellskrivning – flerspråkig textproduktion inom ett internationellt storföretag. I: Andersson; Lars-Gunnar; Lundqvist; Aina; Norén; Kerstin & Rogström; Lena (utg.); 1998: Svenskans beskrivning 23; Göteborg; Lund University Press. S. 134-142.

Johansen; Winni; 1999: ”Image et culture dans la communication verte des hôtels en Europe”. Paper presenterat vid The 12th European LSP-Symposium. Bozen-Bolzano; Italien.

Jämtelid; Kristina; 1998: Flerspråkig textproduktion på Electrolux. Det internationella företaget och översättningen 1. TeFa-rapport nr 26. Uppsala universitet. Uppsala.

Melander; B.; 1996: Genreretorik. Om tolkningar av interkulturella textmönsterskillnader. I: Thelander; Mats m.fl. (utg.); Samspel och variation. Språkliga studier tillägnade Bengt Nordberg på 60-års dagen. Institutionen för nordiska språk; Uppsala universitet. S. 297-210.

Skulstad; Aud Solbjørg; 1997: Established and Emerging Business Genres. Genre Analyses of Corporate Annual Reports and Corporate Environmental Reports. Doctoral Thesis. University of Bergen; Department of English.

Swales; John M; 1990: Genre Analysis. Cambridge; Cambridge University Press. Översättning och tolkning som språk- och kulturmöte. Språkvetenskapligt forskningsprogram. Stockholms universitet och Uppsala universitet. 1996. HSC. Uppsala.

Citeringar i Crossref