Agneta Bränberg
Tillämpad fysik och elektronik, Umeå Universitet, Umeå
Ulf Holmgren
Tillämpad fysik och elektronik, Umeå Universitet, Umeå
Ladda ner artikelIngår i: 3:e Utvecklingskonferensen för Sveriges ingenjörsutbildningar; 30 november - 1 december; Campus Norrköping; Linköpings universitet
Linköping Electronic Conference Proceedings 75:20, s. 99-108
Publicerad: 2012-06-26
ISBN:
ISSN: 1650-3686 (tryckt), 1650-3740 (online)
Kursen Analog elektronik 15hp är den första renodlade ämneskurs som studenterna på högskoleingenjörsprogrammet i Elektronik och datorteknik möter och den ges under senare delen av höstterminen i första årskursen. Kursen är central på programmet dels ämnesmässigt men framförallt genom önskemålet att etablera ingenjörsmässiga arbetsformer och ett ingenjörsmässigt förhållningssätt i kommande kurser på programmet.
Tre aspekter bildar bas för kursens målbeskrivning
- Kunskapsbasen definierad av klassisk analogiteknik och elementära elektroniska system
- Färdighetsmålen med fokus på konstruktion; experiment; simulering och analys
- Formerande av en attityd till lärande där kreativitet; lagarbete och kritiskt förhållningssätt står i centrum
I presentationen diskuteras hur arbetsmetodik; kursinnehåll och examination kan utformas i syfte att stödja samtliga tre måldimensioner och hur motivation; personligt ansvarstagande och professionellt förhållningssätt kan utvecklas genom en medveten utformning av läraktiviteter.
[1] http://www.moodle.tfe.umu.se/course/view.php?id=957
[2] Försvarsmakten; “Pedagogiska Grunder” Försvarsmakten; 2000; sid 373
[3] http://www.cdio.org/
[4] http://www.viper.upc.umu.se/?p=360
[5] H. Hård Af Segerstad; “Problembaserat lärande” Liber AB 1997