Konferensartikel

Mediernas betydelse för skapandet av två ”deckardrottningars” varumärken

Sara Kärrholm
Språk- och litteraturcentrum, Lunds universitet, Sweden

Ladda ner artikel

Ingår i: NORLIT 2009

Linköping Electronic Conference Proceedings 42:37, s. 467-484

Visa mer +

Publicerad: 2010-04-27

ISBN:

ISSN: 1650-3740 (tryckt), 1650-3686 (online)

Abstract

Under det senaste decenniet har en rad kvinnliga författare kommit att bli framgångsrika inom den svenska deckargenren. Det vanliga epitetet ”deckardrottning” vittnar om att framgången står i relation till en offentlig och medialiserad version av författarskapen; där den kvinnliga erfarenheten spelar en betydande roll. Liza Marklund och Camilla Läckberg är de två bland dessa författarskap som skapar mest uppmärksamhet i offentliga sammanhang idag. De har båda etablerat sina författarskap som ett slags varumärken; som innefattar långt mer än enbart deras litterära alster. Deras varumärken skapas framför allt genom olika typer av mediala bil-der och texter; som fungerar som ett slags komplement och ibland korrektiv till deras författarskap. Vad innebär det att vara en svensk deckardrottning i vår medialiserade samtid? Finns det någon specifik agenda som respektive författare vill uttrycka genom sin användning av olika medier; och i så fall; vilken? Och slutligen: innebär medialiseringen enbart ett ökat ut-rymme för att utrycka en sådan agenda eller medför den också begränsningar?

Nyckelord

Inga nyckelord är tillgängliga

Referenser

Inga referenser tillgängliga

Citeringar i Crossref