Thomas Ginner
Centrum för tekniken i skolan, Linköpings universitet, Sweden
Jonas Hallström
Centrum för tekniken i skolan, Linköpings universitet, Sweden
Download articlePublished in: Forskningskonferens i teknikdidaktik : Styrdokument och klassrumsverklighet i skolans teknikundervisning
Linköping Electronic Conference Proceedings 17:1, p.
Published: 2006-09-04
ISBN:
ISSN: 1650-3686 (print), 1650-3740 (online)
de Vries; Marc J.; ”Editorial;” International Journal of Technology and Design Education 13 (2003); 199-205.
Elgström; Ole och Ulla Riis; Läroplansprocesser och förhandlingsdynamik. Exemplet obligatorisk teknik i grundskolan; Linköping Studies in Arts and Science nr. 52. Linköping: Tema teknik och social förändring; 1990.
Hickman; Larry; “Doing and Making in a Democracy: Dewey’s Experience of Technology” i R. C. Scharff och V. Dusek; red.; Philosophy of Technology: The Technological Condition: An Anthology. Oxford: Blackwell; 2003.
Ingelstam; Lars; ”System: Teknik och människor i samspel” i T. Ginner och G. Mattsson; red.; Teknik i skolan. Perspektiv på teknikämnet och tekniken. Lund: Studentlitteratur; 1996.
Jarvis; Tina; Teaching Design and Technology in the Primary School. London & New York: Routledge; 1993.
Kimbell; Richard; Assessing Technology: International Trends in Curriculum and Assessment: UK - Germany - USA - Taiwan - Australia. Buckingham: Open University Press; 1997.
———; ”Innovative Performance and Virtual Portfolios: A Tale of Two Projects; ” Design and Technology Education: An International Journal 11:1 (2006);18–30.
Korp; Helena; Kunskapsbedömning – hur; vad och varför? Stockholm: Myndigheten för skolutveckling; 2003.
Kursplan för ämnet Teknik i grundskolan; 2000-07; www.skolverket.se; 2006-08-30. Lindström; Lars; ”Produkt- och processvärdering i skapande verksamhet” i Att bedöma eller döma. Tio artiklar om bedömning och betygssättning. Stockholm: Skolverket; 2002.
Lindström; Lars och Viveca Lindberg; Pedagogisk bedömning. Att dokumentera; bedöma och utveckla kunskap. Stockholm: HLS förlag; 2005.